Direktlänk till inlägg 5 april 2009

Tankar om titlar och aktivering...

Av Magdalena - 5 april 2009 16:22

Igår när solen sken som allra mest stegade jag in på Royal Corner i Växjö för en juridikföreläsning. En nyttig föreläsning för alla uppfödare, som bland annat handlade om avtalsdjungeln.

 

Idag, trots avsaknad av en stekhet sol, la jag två blodspår ett till Tequila och ett till Arisha. Till Tequila blev det både vinklar, bloduppehåll, och en tillbakagång som hon klarade av galant. Arishas första spår idag så det blev ett rakt spår med enbart en vinkel, men jisses hon var snabb och när hon fann Bambi-tassen högg hon direkt - detta gillade hon!

 

Till Tequila la jag detta spår (dock lite förenklat):

 

http://www.skk.se/pdf/regler/viltsparregler_2007_exempel.pdf

 

Det känns toppen att ha en ”egen” skog att kunna lägga spår i!

 

Vi får se om vi längre fram gör ett anlagsprov, men idagsläget gör jag detta enbart som en aktivering för hundarna. Det är både enkelt och otroligt roligt för hundarna. Personligen slår ett blodspår en hundutställning med flera hästlängder. Ni som känner mig vet min inställning till utställning ;-) och jagandet efter titlar. Att äga en hund är så mycket mer än vad man sätter före hundens namn och har man en fin hund så självklart ska man ställa om både ägaren och hunden tycker det är kul! Har man en duktig spårhund så ska man klart tävla i spår om det är det man vill, men huvudsaken är att man aktiverar sina hundar vare sig man är uppfödare eller ”vanlig” hundägare! Slutsumman är att man ska inte jaga titlar för jagandets skull utan för att man vill det och respektera om andra inte vill det men det betyder INTE att man INTE aktiverar sin hund! Hoppas ni hänger med i mitt resonemang….

 

Nu är det dags för lite söndagsmiddag medan hundarna ligger totalt utslagna efter sina spår som är den ultimata belöningen för god aktivering = Trötta och nöjda hundar!

Vi önskar er alla en fortsatt trevlig söndag!  
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Magdalena - 27 juni 2012 01:15

Mycket, ja väldigt mycket, har hänt sedan jag skrev sist. Jag har värderat och omvärderat och har "gått" från hunduppfödare till "vanlig" hundägare. Orsaken/orsakerna är många, men framförallt handlar det om att frigöra tid för mig och mina hundar. E...

Av Magdalena - 4 april 2011 00:46

  Jag kan varmt rekommendera en valp från Ulrika. Valparna har redan fått en stabil och trygg grund att stå på då de har fått vara med om det mesta som en valp ska möta under sina första månader i livet. För fler foton och mer information kika in p...

Av Magdalena - 4 april 2011 00:28


  Jag har under en längre tid väntat in svar från Växjö Brukshundklubb om att anordna ett Uppfödar-MH i maj. Dessvärre fick jag besked nu ikväll om att det inte går att få tag i tillräckligt med folk (figuranter) så därför blir det inget av i vår. ...

Av Magdalena - 25 mars 2011 19:32


  Vi på Dogbytes vill såklart skicka massa grattishälsningar till vårt fina friendsgäng som föddes hos oss för två år sedan.   Vi hoppas att ni alla har haft en bra dag med massa godsaker!   HIPP HIPP HURRAAAAAA!!!!!       ...

Av Magdalena - 6 mars 2011 18:31


       Tummelisa blir kliad på sitt favoritställe! Hon går runt och lyfter på benet för alla som sitter ner på golvet och ber vänligt men bestämt om lite "kli". . .      Det finns så många sidor av att vara uppfödare! Den stora glädjen över våra ...

Välkommen hit!


Varmt välkommen till vår BLOGG.

33 dvärgpinschrar har namnet Dogbytes i sitt prefix och vår första kull föddes 2006 och vår sista 2010.


Våra blogginlägg

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv från juli 2007

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards